بر اساس یافته های جدید

ویروس فوق حاد آنفلوانزای پرندگان H5N1 در شیر خام کاهش یافت

ویروس فوق حاد آنفلوانزای پرندگان H5N1 در شیر خام کاهش یافت

راستابلاگ: برمبنای آزمایشی که نتایج آن بتازگی در مجله پزشکی New England انتشار یافته است، مشخص شد که سطح ویروس آنفلوانزای پرندگان H5N1 در شیر خام، با عملیات حرارتی به سرعت کاهش پیدا می کند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، برپایه نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی، سطح ویروس آنفلوانزای H5N1 در شیر خام با عملیات حرارتی در تحقیقات آزمایشگاهی به سرعت کاهش پیدا کرد. با این وجود، مقادیر اندک و قابل تشخیص ویروس در نمونه های شیر خام با سطح بالای ویروس در دمای ۷۲ درجه سانتی گراد (۱۶۱.۶ درجه فارنهایت) به مدت ۱۵ ثانیه باقی می ماند-- این روش یکی از روش های پاستوریزه کردن استاندارد در صنایع لبنی است.
پژوهشگران این مطالعه تاکید می کنند که یافته های آنها منعکس کننده شرایط آزمایشی در یک محیط آزمایشگاهی است و با فرآیندهای پاستوریزه صنعتی در مقیاس بزرگ برای شیر خام یکسان نیست.
در اواخر مارس ۲۰۲۴، مقامات ایالات متحده انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نام HPAI H5N1 را در بین گله های گاو در تگزاس گزارش کردند. تا به امروز، ۹۵ گله گاو در ۱۲ ایالت مبتلا شده اند و سه مورد عفونت انسانی در کارگران مزرعه تشخیص داده شده است. تابحال هیچ شواهدی در خصوص انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر گزارش نشده است. با این وجود، مقامات بهداشت عمومی برای آمادگی همه گیری، وضعیت دام ها را از نزدیک زیر نظر دارند.
با عنایت به داده های محدود در مورد حساسیت ویروس های آنفلوانزای پرندگان به روش های پاستوریزاسیون مورد استفاده در صنایع لبنی، دانشمندان در لابراتوار ​​NIAID به دنبال پایداری ویروس H5N1 در شیر خام در فواصل زمانی مختلف در دمای ۶۳ درجه سانتی گراد(۱۴۵.۴ درجه فارنهایت) و ۷۲ درجه سانتیگراد(دمایی که در فرآیندهای پاستوریزه تجاری لبنیات رایج است) بودند.
ازاین رو، دانشمندان HPAI H5N1 را از ریه های یک شیر کوهی مرده در مونتانا جدا کردند. سپس این ایزوله های ویروسی را با نمونه های شیر گاو خام و غیر پاستوریزه مخلوط کردند و شیر را در دمای ۶۳ و ۷۲ درجه سانتیگراد برای دوره های زمانی مختلف تحت عملیات حرارتی قرار دادند. سپس نمونه ها کشت سلولی شدند و برای تعیین این که آیا ویروس زنده باقی مانده است یا خیر، آزمایش شدند.
دانشمندان دریافتند که دمای ۶۳ درجه سانتیگراد سبب کاهش قابل توجه(۱۰۱۰ برابری) ویروس H5N1 در عرض ۲.۵ دقیقه می شود و پاستوریزه کردن استاندارد ۳۰ دقیقه ای ویروس را از بین می برد.
در دمای ۷۲ درجه سانتیگراد، آنها کاهش (۱۰۴ برابری) در ویروس را در عرض پنج ثانیه مشاهده نمودند، با این وجود، مقادیر بسیار کمی از ویروس بعد از ۲۰ ثانیه عملیات حرارتی در یکی از سه نمونه مشاهده شد که در این خصوص پژوهشگران می گویند: این یافته نشان داده است که اگر سطح اولیه ویروس بالا باشد، پتانسیل کم، اما قابل تشخیص از ویروس H5N1 برای عفونی ماندن در شیر را بعد از ۱۵ ثانیه در دمای ۷۲ درجه سانتیگراد دارد.
این یافته ها اخیرا در مجله پزشکی New England انتشار یافته است.



1403/03/28
12:47:25
5.0 / 5
233
تگهای خبر: صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
لینک دوستان راستابلاگ